PinchukArtCentre
Літери про мистецтво
Від «Е» до «І»
Експозиція
Естетика
Експресіонізм
Екскурсовод
ЕКСПОЗИЦІЯ
Експозицією називають розташування предметів для показу у просторі, а також сам простір розташування експонатів. Експозиція будується відповідно до кураторської концепції, створення експозиції передбачає попереднє архітектурно-художнє проектування та монтаж.

Терміни "експозиція" та "виставка" часто вважаються синонімами, але існують нюанси у їх використанні. Наприклад: у музеї може бути "постійна експозиція", але "тимчасова виставка". Відмінність між цими поняттями полягає у тому, що, говорячи про експозицію, ми маємо на увазі безпосередньо розташування предметів у просторі, а коли йдеться про виставку, ми говоримо передусім про подію та про кураторську концепцію, якою вона визначається.
ЕСТЕТИКА
Естетикою називають філософське вчення про прекрасне та його сприйняття. Хоча вчення починає розвиватися вже в античну добу, вперше термін "естетика", що походить від давньогрецького aisthesis — відчуття, вживає німецький філософ Александер Баумгартен у дисертаційній роботі 1754 року. Пізніше, у добу романтизму, естетикою називають філософію мистецтва, оскільки саме у ньому прекрасне виражене якнайбільше.

У ХХ ст., коли багатьма художниками було поставлено під сумнів те що ключовим для мистецтва є краса і прекрасне, естетика критикується й аналізується з точки зору соціальної та економічної обумовленості того, що ми вважаємо прекрасним. Значення самого терміну "естетичний" при цьому зводиться до "гарний" або "приємний" та виключається з критичного дискурсу про мистецтво.
ЕКСПРЕСІОНІЗМ
Течія у європейському мистецтві, розвиток якої припав на першу третину ХХ століття переважно у Австрії та Німеччині, де працювали мистецькі групи "Блакитний вершник" та "Міст". Експресіоністське мистецтво було спрямоване передусім на вираження суб'єктивних переживань та досвіду митця, аніж на відтворення об'єктивної реальності. Враження від Першої світової війни та подальшої кризи відбилися у драматичній манері письма експресіоністів.

Після приходу до влади нацистів у 1933 році експресіонізм був названий "дегенеративним мистецтвом". У 1980-х роках в Європі та США розгортається неоекспресіонізм як реакція на мінімалізм та концептуалізм 1970-х.
ЕКСКУРСОВОД
Фахівець, який знається на локальній культурній спадщині, або виставці та ознайомлює з нею аудиторію. Проведення екскурсій є однією з основних складових освітньої діяльності музеїв та центрів сучасного мистецтва, спрямованої на популяризацію художніх колекцій та сприяння публічності згаданих закладів.

Роль екскурсовода який говорить від імені автора та має беззаперечне право пояснювати мистецтво, часто ставиться під сумнів самими художниками. Один із прикладів критичної рефлексії над інституційними наративами — перформанс американської художниці Андреі Фрейзер "Музейні підписи", під час якого вона виступала у ролі екскурсовода та коментувала немистецькі об'єкти в музеї — кафетерій, фонтан, сходи, стіни — використовуюючи цитати з відомих філософських та мистецтвознавчих робіт.
Євроремонт
ЄВРОРЕМОНТ
Термін виникає у 1990-ті роки на пострадянському просторі та позначає ремонт із сучасних імпортних матеріалів за уявними європейськими стандартами. Євроремонт стає метафорою нової, "європейської" якості життя, дозволити яку собі можуть лише заможні.

Євроремонт як метафора соціальних процесів у пострадянському суспільстві стає основою серії робіт однойменного проекту групи Р.Е.П. Створюючи інсталяції з гіпсокартону, пінопласту, малярної плівки та інших матеріалів які асоціюються з сучасністю і "європейскістю", художники демонструють нетривалість та поверхневість цих матеріалів - вони спроможні лише на тимчасову декорацію, але не на фундаментальні зміни у будівлі.
Євроремонт — це "покращення" часів правління Кучми.
Роман Михайлов
Художник
Живопис
Живопис дії
ЖИВОПИС
Вид образотворчого мистецтва у якому візуальні образи передаються через нанесення фарб найчастіше на пласку тверду поверхню. Живопис класифікують за матеріалами, техніками, жанрами та напрямами. За весь період розвитку мистецтва живопис пройшов досить складний процес видозмін що проявлялись у певних напрямках, які визначали спрямованість експериментів митців. Серед напрямків що впливали на розвиток живопису: реалізм, символізм, кубізм, експресіонізм, абстракціонізм. Незважаючи на традиційність даного медіуму художники продовжують працювати з ним.
Живопис — це фарбами на полотні або ще на чомусь. Можна навіть не фарбами, зійде й смола або лайно. У живописі майже завжди домінує колір, не обов'язково яскравий.

Живопис буває двох видів: перший — "все зрозуміло", коли на картині ви можете побачити людей, тварин та відомі вашій свідомості речі; другий вид — "нічого не зрозуміло", абстрактні або мінімалістичні картини, які нагадують малюнки дітей та божевільних. Так ось, другий вид живопису нічим не гірший за перший. І "Чорний квадрат", і "Джоконда" — це живопис.
Роман Михайлов
Художник
ЖИВОПИС ДІЇ (action painting)
Живопис дії виникає у 1940-х роках і вирізняється швидким спонтанним нанесенням фарби на полотно. Замість накладання фарби пензлями художники цього напряму часто розбризкують, наливають та розмазують фарби на полотні, яке за визначенням американського критика Гарольда Розенберга стає "ареною для дії".

Сам термін "живопис дії" був запропонований Розенбергом у 1952 році в есеї "Американські художники дії". Аналізуючи роботи Аршиль Горкі, Франца Клайна, Віллєма де Кунінга та Джексона Поллока, Розенберг переніс увагу із завершеного твору мистецтва на акт його творіння. У наступні два десятиліття перевизначення мистецтва як акту, а не об'єкту дало поштовх до розвитку процесуальних мистецьких практик, зокрема, перформансу та гепенінгу.
Звук
Знайдений об'єкт
ЗВУК
Звук часто стає предметом робіт художників у сфері сучасного мистецтва і центральною категорією напрямку саунд-арт. Поява даної течії тісно пов'язана з ім'ям італійського художника та композитора Луїджі Руссоло, футуристичні експерименти якого були на межі живопису та музики.

Художниками які перші почали звертатися до звуку у своїх роботах стали Біл Фонтана та брати Баше.

Сьогодні саунд-арт охоплює такі види звукового мистецтва як звукова скульптура, звукова інсталяція, саундскейп, в яких звук стає художнім засобом творення образів та інструментом залучення глядача в інтерактивне поле експерименту з тонкою гранню візуального та аудіального сприйняття.
Звук. Саунд-арт — не обов'язково музика. Швидше за все, це звуки або ж речі, котрі видають ці звуки. Це може бути багатогодинне дудіння в дудку або скрегіт пінопласту по склу, а іноді це просто тиша. Важливо те, які сенси митець вкладав у цю тишу.
Роман Михайлов
Художник
ЗНАЙДЕННИЙ ОБ'ЄКТ
Штучний або природній об'єкт, який використовується художником, при цьому не являється його витвором та не розглядається як окрема мистецька робота. Використовуючи знайдений об'єкт художник переносить його з позамистецького контексту у мистецький, завдяки чому він по-новому інтерпретується глядачем.

Вперше знайдений об'єкт, друковане зображення стільця, використовує Пабло Пікассо у "Натюрморті із плетеним стільцем". Найвідомішими прикладами робіт із знайденими об'єктами є твори Марселя Дюшана "Велосипедне колесо", та "Фонтан" - пісуар підписаний вигаданими ініціалами.
Знайдений об'єкт, редімейд. Об'єкт, котрий митець приніс у виставковий простір та сказав, що це мистецтво. Але мистецтвом об'єкт стає, лише потрапляючи у виставковий простір. Одна й та ж сама пательня в крамниці посуду і в музеї сучасного мистецтва має зовсім різні сенси. На пательні з крамниці ви зможете посмажити яєчню. А дивлячись на пательню в музеї сучасного мистецтва, повинні проаналізувати актуальні події у світі, провести паралелі між розпеченою пательнею і терактами, війнами та збагнути сенс, котрий митець вклав у свою роботу.
Роман Михайлов
Художник
Інсталяція
Інтервенція
Інтерпретація
ІНСТАЛЯЦІЯ
Інсталяція (з англ. Install- встановлювати) є художньою формою, просторовою композицією, що часто складається з інших об'єктів, таких як скульптура, живопис, звук, фотографія, відео тощо.

Самими впливовими художниками які звертались до цього медіуму стали Йозеф Бойс, Роберт Раушенберг, Джозеф Кошут та Ілля Кабаков. Їм по окремості вдалося реалізувати практично всі види інсталяцій: інтерактивні (спрямовані на взаємодію з глядачем), тотальні (що повністю трансформують простір), сайт-спесифік (створені спеціально для конкретного простору).

Одним з найяскравіших представників інсталяційного мистецтва, безперечно, є Олафур Еліассон. Його інтерактивний «Погодній проект», створений у величезному залі центру сучасного мистецтва Tate Modern, та інсталяція «Кімната для одного кольору" яка була показана в рамках персональної виставки у 2011 році в PinchukArtCentre - стали взірцем вдалих творчих експериментів на межі мистецтва, науки та архітектури.
Інсталяція. На перший погляд може здатися, що інсталяції — це купи мотлоху або речей, що були куплені в будівельному магазині. Насправді, усі конструкції ретельно продумані митцем, а речі, з котрих вони побудовані, наповнені сенсами та символами. Туди нічого не можна додавати та в жодному разі нічого не можна забирати.
Роман Михайлов
Художник
ІНТЕРВЕНЦІЯ
В основі поняття інтервенції лежить взаємодія з уже існуючою роботою, публікою або певним простором. Інтервенція передбачає свого роду «вторгнення» твору мистецтва у конкретний простір, ситуацію або ж навіть іншу мистецьку роботу з метою трансформування, взаємодії та привертання уваги до самого акту інтервенції.

Мистецькі інтервенції виникли під впливом концептуального мистецтва та були спрямовані на переосмислення ролі художника і його роботи. Зазвичай даний вид художньої діяльності асоціюються з Віденським акціонізмом, дадаїстським та нео-дадаїстським рухом.

На сьогодні, одним з найвпливовіших інтервенціоністів вважається британський стріт- артист Бенксі, який створює свої роботи у публічному просторі. Найвідомішим інтервенціоністським жестом Бенксі стало розміщення одного із своїх творів у Британському музеї без відома працівників установи.

Інтервенція — це коли ви вторгаєтеся у чийсь простір і ставите там щось своє. Наприклад, якщо ви принесете і поставите в PinchukArtCentre відро з картоплею без відома будь-кого — це буде інтервенція.
Роман Михайлов
Художник
ІНТЕРПРЕТАЦІЯ
Інтерпретація - це один із способів розуміння обумовлений теоретичним, практичним та емоційним досвідом. Предметом інтерпретації у мистецтві можуть бути окремі елементи твору - мотиви, символи, алюзії, цілісність твору- форма та зміст, або ж певний контекст у який цей твір є вписаним.

Поняття інтерпретації доступно описується у теорії Ролана Барта про «смерть автора», основна ідея якої полягала в тому що вирок у створенні значення роботи належить глядачу або читачу, який працюючи з твором співвідносить його виключно зі своїм власним суб'єктивним досвідом.
Всіх художників, які вже достатньо розбираються з мистецькою термінологією, ми закликаємо відправляти заявку на участь у Премії PinchukArtCentre.

Умови прості: тобі потрібно бути до 35 років і ти можеш працювати з будь-яким медіа - живописом, фотографією, графікою, інсталяцією, скульптурою, відео чи в змішаній техниці.

Встигни подати заявку до 24 липня і у тебе є шанс виграти головну премію у розмірі 250 000 гривень, або один зі спеціальних призів по 60 000 гривень кожен. Крім того, переможці зможуть пройти стажування в майстернях провідних художників світу.
Створено за підтримки