PinchukArtCentre
Літери про мистецтво
Від «Ф» до «Я»
Фемінізм
Форма
Фотографія
Фільм
Формат
Фонтан
ФЕМІНІЗМ
Фемінізм — суспільно-політичний рух, спрямований на захист та визначення прав жінок. Термін був запроваджений у ХVIII ст. французьким філософом Шарлем Фур'є, який визначив феміністів як поборників рівних прав жінок. Сьогодні феміністична критика є філософською теорією, становлення якої пов'язують з роботою французької письменниці Сімони де Бовуар «Друга стать», у якій авторкою була розвинута ідея того що «жінкою не народжуються, а стають». Феміністичне мистецтво з'являється під впливом феміністичного руху у 1960 — 1970-х роках, що критично переосмислило положення жінок у суспільстві. Роботи представниць цього напряму є часто радикальними та характеризуються різкістю художньої мови. Однією з найвідоміших робіт британської художниці Трейсі Емін є «Моє ліжко», що являє собою незастелене ліжко з відвертими слідами перебування у ньому художниці протягом декількох днів. Не менш знаними представницями феміністичного мистецтва стали Луїз Буржуа, Йоко Оно та Сінді Шерман.
ФОРМА
Форма є структурою та конфігурацією об'єкта. Як філософське поняття форма розглядається у співвідношенні до змісту та визначається як спосіб його впорядкованості. У мистецтві під поняттям форма розуміють зовнішній вигляд роботи та матеріал, з якого вона зроблена. Однією з концепцій у теорії мистецтва є формалізм, згідно з якою формальна складова у творах мистецтва, а саме колір, композиція, текстура є домінуючою та визначає художню цінність твору. Формалістичний підхід характерний для таких течій як дадаїзм, кубізм, абстракціонізм.
ФОТОГРАФІЯ
Фотографія у традиційному значенні є зображенням, отриманим за допомогою світлочутливого матеріалу, світла та фотокамери. Термін "фотографія" виник на початку ХІХ ст. на основі грецьких слів "photos", що означає світло та graphia (пишу).

У ширшому значенні фотографія є однією з художніх форм у мистецтві, розвиток якої напряму залежить від розвитку технічних засобів. На початку ХХ-го століття основна функція фотографії полягала у документуванні реальності, у 1940-х роках поширюється вплив кольорової фотографії, що підкреслювала достовірність зображуваного, а вже у кінці століття фотографія все частіше стає інструментом соціальної критики. Зокрема шокуючі роботи таких фотографів як Нен Голдін та Ларрі Кларк, які активно працювали у 1980-х та 1990-х, викривають проблеми СНІДу та зловживання наркотиками. Принциповим є розрізнення цифрової та аналогової фотографії, оскільки остання все частіше стає стилістичним прийомом, що є свідомим вибором митців. Сьогодні розвиток цифрової фотографії дозволяє художникам маніпулювати зображенням, таким чином не відображаючи образи, а творячи їх. Відомий німецький художник Андреас Гурскі працює з великим форматом робіт, які проходять складний процес монтування, таким чином художник не презентує реальність, а конструює її із фрагментів. Інший відомий німецький фотограф Томас Руфф у своїй серії "J-pegs" також грає з підміною реальності та авторитетом фотографії як достовірного медіума, по-перше, збільшуючи зображення до лише сітки пікселів, а, по-друге, даючи назву роботі, що не відповідає зображуваному.
ФІЛЬМ
Фільм — твір кінематографії, в основі якого певна історія або подія, зафіксована за допомогою кінокамери у вигляді сукупності рухомих зображень. Епізоди фільму зазвичай поєднуються між собою певним сюжетом. В залежності від достовірності подій, що розгортаються у фільмах, їх розподіляють на ігрові, документальні, науково-популярні, а за тривалістю — на повнометражні та короткометражні.

У сфері сучасного мистецтва художники зазвичай звертаються до ігрового та документального кіно, проте в цілому такі практики можна назвати експериментальним кіно. Наприклад, у 1929 році відомий іспанський художник Сальвадор Далі, співпрацюючи з французьким кінорежисером Луїсом Бунюелем, створює 16-хвилинний сюрреалістичний німий фільм «Андалузький пес», який вважається яскравим прикладом авангардного кіно.
ФОРМАТ
Формат є розміром та пропорціями площинних робіт.

У живописі розрізняють такі формати: прямокутний (характерний для пейзажу та портрету), тондо (круглий), з яким працювали Сандро Ботічеллі, Ієронімус Босх, рідше — квадратний, характерний для творів Вільяма Тернера.

Поняття формату також є актуальним для визначення структури інформаційних об'єктів. Цифрова фотографія має певний формат від якого залежить її якість. Такі властивості часто стають концептуальною основою у роботах художників.
ФОНТАН
Фонтан — є важливим для сучасного мистецтва образом, який в першу чергу пов'язують з однойменною роботою французького художника Марселя Дюшана.

«Фонтан» створений у 1917 році являв собою пісуар підписаний вигаданим ім'ям Р. Мутт. Дана робота стала першим так званим реді-мейдом, тобто вже існуючим, не створеним художником предметом, що з'явився у виставковому просторі. Такий художній жест Марселя Дюшана декларував переосмислення ролі художника та природи мистецтва, і основним чином появу важливого для історії мистецтва напрямку — концептуалізму.
Художник
Художній жест
ХУДОЖНИК
Художник - людина, яка займається певним видом творчості, створюючи предмети мистецтва та демонструючи їх. Поняття "художник" зазвичай асоціюється з живописом, проте охоплює широкий спектр мистецьких практик та таких форм як інсталяція, скульптура, графіка, відео, фотографія, перформанс. Дане поняття існувало ще у Середньовіччі, проте часто використовувалось для позначення представників декоративного мистецтва та ремесел.

Перший поділ мистецтв на «головні» та «другорядні» у XV столітті представив італійський архітектор та вчений Леон Баттіста Алберті, який наголошував на важливості інтелектуальних здібностей художника, а не тільки «ручної праці». З розвитком концептуального мистецтва у ХХ ст., що передбачало домінування ідеї роботи як відправної точки її створення, поняття художник стало ширшим.

Відомий німецький художник-концептуаліст Йозеф Бойс наголошує, що кожна людина є художником. Дане твердження доводить, що художник, в першу чергу, це автор ідеї, яка потім втілюється у певну форму.
ХУДОЖНІЙ ЖЕСТ
Одне із значень слова "жест" – вчинок розрахований на зовнішній ефект.
Будь-яка художня практика в тій чи іншій мірі теж розрахована на зовнішній ефект. Закономірно що робота художника, який не стільки творить, а радше практикує мистецтво, вважається перш за все вчинком, а значить - художнім жестом.

Здійснюючи художній жест, автор свідомо пред'являє світу себе. Кодове слово в цій фразі - "свідомо". Художній жест - це неодмінно жест усвідомлений, продуманий і стратегічно вивірений одночасно.

Першим яскраво вираженим художнім жестом, саме вчинком художника, а не просто картинкою, був "Чорний квадрат" Казимира Малевича. Серед художніх жестів наших сучасників слід зазначити дикі, з точки зору непідготовленого глядача, перформанси Олега Кулика, Олександра Бренера та "Нових Тупих", нещадно комічні автопортрети фотографа Бориса Михайлова, групи "Фенсі", артефакти Гора Чахала і ретельно відрежисовані псевдо-істеричні акції Авдія Тер-Оганяна.
Чорний куб (Black cube)
ЧОРНЫЙ КУБ (Black cube)
Після білого куба, який виник як простір для експонування мінімалістичних модерністських творів, з кінця 1960-х років виникає чорний куб — архітектурне рішення, якого вимагали особливості показу творів відео-арту, інтерактивного та цифрового мистецтва.

Чорний куб передбачає ширші можливості для регуляції освітлення, може містити рухомі стіни і технічні простори для управління інтерактивними інсталяціями.

Функціональність і здатність до трансформацій - найголовніші якості чорного кубу.

Глядач у чорному кубі займається не тільки спогляданням - він більше вступає у взаємодію з творами та сконструйованим простором, і тому цей простір перестає бути виключно виставковим, поступово перетворюючись на місце гри і розваги.
Школа
Шедевр
ШКОЛА
Школа, у звичному для нас значенні, це навчальний заклад, у якому проводиться навчання. Проте школа не завжди визначається фізичними рамками закладу, часто так називають наукову течію або концепцію, яка досліджується певним колом науковців.

У мистецтві поняття школи також характеризується напрямком творчості групи художників, які розділяють спільні ідеї та підходи до роботи. Наприклад Паризька школа - термін, що використовується для означення художників, які працювали у Парижі протягом 1900-1960 років. Проте даний термін ніяким чином не характеризує їх творчість, а вказує на часовий період, який об'єднав різних за національністю та творчим підходом художників що мешкали одночасно у Парижі.
ШЕДЕВР
Шедевр — твір мистецтва, що відзначився високою оцінкою критиків та визнанням глядацької аудиторії. Поняття шедевру характерне для класичного мистецтва та пов'язане з майстерністю автора. Наприклад, твір Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» вважається шедевром, оскільки техніка роботи, композиція та час, витрачений на її створення, підкреслюють майстерність та здібності автора, і до сьогодні дана робота залишається однією з найбільш відвідуваних.
У сучасному мистецтві поняття шедевру майже не використовується, оскільки художники сьогодні в першу чергу прагнуть не до якомога досконалого виконання роботи у певній техніці, а до якнайчіткішого втілення її концептуальної, іншими словами, ідейної складової.
Юзер
ЮЗЕР
Юзер (з англійської user — користувач).

З розвитком технологій мова поповнюється сленговими виразами які стають загальнозрозумілими.

У сучасному мистецтві, що характеризується високим рівнем інтерактивності, глядач може перетворюватись на юзера, оскільки художники часто залучають його до користування комп'ютером, або іншими технічними засобами, які, у свою чергу, є формою роботи.
Ярмарок
ЯРМАРОК
Ярмарок або Art Fair — комерційна виставка мистецтва, яка надає можливість галереям та арт-дилерам представити роботи колекціонерам та широкому колу поціновувачів мистецтва.

Такі ярмарки виникли нещодавно, ще до 2000-х вони вони не були такими масштабними. На даний момент ярмарки характеризуються великою кількістю учасників — галерей та інших інституцій, проекти яких представлені в так званих боксах, великою кількістю відвідувачів, та тривалістю не більше тижня.
Для дилерів і галеристів такі ярмарки є шансом виставити найдорожчі та найоригінальніші твори мистецтва з метою їх продажі.

Сьогодні налічується більше ніж 200 подібних ярмарок по всьому світу, серед яких найвідомішими стали Art Basel, Frieze Art Fair у Лондоні та Miami Art Fair.
Всіх художників, які вже достатньо розбираються з мистецькою термінологією, ми закликаємо відправляти заявку на участь у Премії PinchukArtCentre.

Умови прості: тобі потрібно бути до 35 років і ти можеш працювати з будь-яким медіа - живописом, фотографією, графікою, інсталяцією, скульптурою, відео чи в змішаній техниці.

Встигни подати заявку до 24 липня і у тебе є шанс виграти головну премію у розмірі 250 000 гривень, або один зі спеціальних призів по 60 000 гривень кожен. Крім того, переможці зможуть пройти стажування в майстернях провідних художників світу.
Створено за підтримки